Magično mesto na kom se sudaraju i
prepliću istok i zapad, islam i hrišćanstvo, tradicionalno i moderno... Istanbul
je jedini grad na svetu koji se prostire na dva kontinenta. Zauzimajući obe
strane Bosforskog moreuza, ovaj istorijski grad oduvek je predstavljao most
između Evrope i Azije. Kroz vekove je bio prestonica Rimskog, Vizantijskog i
Otomanskog carstva, a danas je moderan grad i kulturni i privredni centar
Republike Turske. Kuda god da krenete u ovom čarobnom gradu, naići ćete na
tragove njegove veličanstvene prošlosti.
Upoznavanje Istanbula započinjemo laganom
šetnjom kroz njegovu istoriju. Na raskršću Bosforskog moreuza, zaliva Zlatni
rog i Mramornog mora, u starom evropskom delu grada, nalaze se značajni
spomenici svetske kulturne baštine. Baš na ovom mestu, kao da prkose jedna
drugoj, stoje dve veličanstvene građevine, Aja Sofija (poznata i kao Crkva
svete mudrosti, nekada najveća hrišćanska crkva, koja je padom Vizantijskog
carstva pretvorena u džamiju, a osnivanjem Republike Turske u muzej) i Plava
džamija (izgrađena za vreme Otomanske imperije kako bi parirala veličini i
lepoti Aja Sofije), oslikavajući dve epohe ovog grada. Put nas dalje vodi u
raskošnu Topkapi palatu koja najbolje svedoči o bogatstvu i moći Otomanske
imperije. Blago koje se krije iza kapije ove raskošne palate vraća nas nekoliko
vekova unazad i bar na kratko nam otvara vrata tajnih sultanskih odaja i vrtova.
Preko Zlatnog roga, poput vremeplova,
most Galata nas vodi u novu epohu. Posebnu draž šetnji preko mosta daje bezbroj
pecaroša na njemu i mnoštvo kafića i ribljih restorana koji se nalaze ispod
mosta. Iznad nas se izdiže čuvena Galata kula na čijem vrhu se nalazi terasa sa
koje se pruža neverovatan pogled na ovaj očaravajući grad. Od ove tačke
gradskim ambijentom dominira arhitektura s kraja devetnaestog i početka dvadesetog
veka i Istanbul sve više podseća na moderne evropske gradove.
Do trga Taksim i spomenika Republike
vodi nas najživopisnija ulica u gradu, Istiklal ulica, u koju se tokom dana
uliva reka turista (čiji broj dnevno dostiže čak tri miliona), a sa zalaskom
sunca ona se transformiše u epicentar noćnog života. Ono što ovu ulicu čini
posebnom je i crveni ’’nostalgični tramvaj’’ koji je ujedno i jedino dozvoljeno
prevozno sredstvo u ovoj inače pešačkoj zoni.
Naš boravak u Istanbulu upotpunjuju krstarenje Bosforom i poseta omiljenom
izletištu građana Istanbula, arhipelagu Prinčevskih ostrava u Mramornom moru. Dok
krstarimo između Evrope i Azije uživamo u pogledu na Dolmabahče palatu (prvu, i
jednu od najlepših, koja je građena pod uticajem evropskog stila na otomansku
kulturu u kojoj su svi satovi zaustavljeni u vreme kada je preminuo Kemal
Ataturk, osnivač savremene Republike
Turske), letnjikovce i vile na obali Bosfora, kraj Ortakoj (simbol tolerancije
između rezličitih religija u Istanbulu, mesto na kome vekovima u miru jedna
pored druge stoje džamija, crkva i sinagoga, i jedno od centralnih mesta
okupljanja mladih tokom letnjih meseci), Ataturkov most (sedmi po veličini
viseći most na svetu i prvi koji je spojio Evropu i Aziju), Bajlerbeji palatu, pravimo
kratku pauzu i iskrcavamo se na azijskom kopnu (koje nije toliko bogato
znamenitostima kao evropski deo grada, ali predstavlja sliku svakodnevnog
života gradskog stanovništva), sa vetrom u kosi nastavljamo put natrag u
pratnji brojnih galebova.
Predah od gradske gužve nalazimo na Bujukadi (što bi u
bukvalnom prevodu značilo Veliko ostrvo), najvećem i najpopularnijem
Prinčevskom ostrvu. U prošlosti ovo ostrvo je bilo utočište prognanih prinčeva
i princeza, koji su ugrožavali tron tadašnjih imperatora, a danas je predivna
oaza u kojoj se kao prevozna sredstva koriste isključivo bicikli, kočije i
stopala.
U Beograd se vraćamo nasmejani,
puni utisaka, opčinjeni duhom prohujalih vremena, a Istanbul zauvek ostaje u
našem sećanju i srcima.
By Teodora Nikolić
Нема коментара:
Постави коментар